W Rządowym Centrum Legislacji procedowany jest obecnie projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego. Zgodnie z założeniami projektu, stan zagrożenia epidemicznego miałby przestać obowiązywać z dniem 1 lipca 2023 roku. Zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego będzie wiązało się z wygaszaniem przepisów tzw. ustawy covidowej (tj. Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych). Poniżej przedstawiamy zestawienie konsekwencji planowanego rozporządzenia, o których powinni pamiętać przedsiębiorcy i pracodawcy.
PRAWO PRACY |
|
1. |
Ważność orzeczeń lekarskich wydanych w ramach wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich, która miała upłynąć po dniu 7 marca 2020 r., ale na podstawie ustawy covidowej została przedłużona, ostatecznie upłynie po 180 dniach od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego. |
2. |
Ważność orzeczeń lekarskich albo psychologicznych, innych niż wstępne, okresowe i kontrolne, która miała upłynąć po dniu 7 marca 2020 r., ale na podstawie ustawy covidowej została przedłużona, ostatecznie upłynie po 60 dniach od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego. |
3. |
Orzeczenia lekarskie albo psychologiczne (inne niż wstępne, okresowe lub kontrolne), od których przepisy uzależniają wykonywania określonych czynności lub uzyskanie odpowiednich uprawnień w celu wykonania czynności zawodowych, powinny zostać wydane nie później niż do upływu 90. dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego. |
4. |
Zatrudnienie nowej osoby na stanowisku administracyjno–biurowym znowu będzie wymagało przeprowadzania badań wstępnych w celu uzyskania aktualnego orzeczenia o braku przeciwskazań do wykonywania pracy (zgodnie z ustawą covidową wstępnym badaniom lekarskim nie musiały podlegać osoby zatrudniane na stanowisko administracyjno-biurowe, jeżeli posiadały aktualne orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy w warunkach pracy opisanych w skierowaniu na badania lekarskie i pracodawca stwierdził, że warunki te odpowiadają warunkom występującym na danym stanowisku pracy). |
5. |
Okresy, o których mowa w art. 229 § 11 pkt 1 i 2 kodeksu pracy z powrotem dla wszystkich będą wynosić 30 dni (zgodnie z ustawą covidową, w stosunku do osoby zatrudnianej na stanowisko pracy inne niż administracyjno-biurowe okresy, o których mowa w art. 229 § 11 pkt 1 i 2 kodeksu pracy zostały wydłużone do 180 dni). |
6. |
Zniknie możliwość przeprowadzenia szkoleń wstępnych w dziedzinie BHP w całości za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. |
7. |
Po upływie 60. dnia od odwołania stanu zagrożenia epidemicznego stracą ważność dokumenty potwierdzające posiadanie określonych uprawnień lub kwalifikacji, wymaganych przepisami BHP, których ważność miała upłynąć po dniu 7 marca 2020 r., ale została przedłużona ustawą covidową na czas epidemii. |
8. |
Orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, wydane na czas określony, którego ważność miała pierwotnie upłynąć w okresie stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego, zachowuje ważność do upływu 60. dnia od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego (jednak oczywiście nie dłużej niż do dnia wydania nowego orzeczenia o niepełnosprawności albo orzeczenia o stopniu niepełnosprawności). |
9. |
Pracodawcy, którzy obniżyli wymiar czasu pracy pracownika lub objęli pracownika przestojem ekonomicznym po odnotowaniu spadku przychodów ze sprzedaży towarów lub usług w następstwie COVID-19 (art. 15gb ustawy covidowej), muszą pamiętać, że ww. obniżenie lub przestój może trwać w okresie do 6 miesięcy od miesiąca, w którym iloraz, o którym mowa w art. 15gb ust. 2 ustawy covidowej, uległ zmniejszeniu do poziomu mniejszego niż 105% ilorazu z miesiąca bazowego, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego. |
10. |
Pracodawcy będą mieli 60 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego na przeprowadzenie szkoleń okresowych (czyli mają to zrobić do 30 sierpnia 2023 r.). Termin ten dotyczy szkoleń, które przypadały w okresie stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego albo w ciągu 30 dni od odwołania tego ostatniego. |
11. |
Uchyla się możliwość zobowiązania pracownika do odbioru zaległego urlopu wypoczynkowego, we wskazanym przez pracodawcę terminie, bez zgody pracownika i z pominięciem planu urlopów (awaryjną furtką w tym zakresie będzie mogło być od tej pory oparcie się na występującym jeszcze przed ustawą covidową orzecznictwie dopuszczającym taką praktykę, m.in. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 25 stycznia 2005 r., I PK 124/05 – jako że podstawę mamy w orzecznictwie, to jasne jest, że każdorazowo od uznania sądu będzie zależała zasadność takiego działania). |
12. |
Zniknie prawo pracodawcy, na czas oznaczony nie dłuższy niż do czasu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii:
|
13. |
Zniknie możliwość jednostronnego rozwiązania za siedmiodniowym wypowiedzeniem umowy o zakazie konkurencji (tj. w trybie uproszczonym), w tym zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. |
14. |
W przypadku pracodawców, którzy na podstawie ustawy covidowej na czas epidemii zawiesili określone obowiązki z zakresu ZFŚS, konieczne będzie odwieszenie tych obowiązków (bez okresu przejściowego). Przypominamy, że na podstawie przepisu art. 15ge ustawy covidowej, pracodawcy, u których wystąpił spadek obrotów gospodarczych, o którym mowa w art. 15g ust. 9 ustawy covidowej, lub istotny wzrost obciążeń funduszu wynagrodzeń, o którym mowa w art. 15gb ust. 2 ustawy covidowej, mieli możliwość zawieszenia takich obowiązków jak: a) tworzenie lub funkcjonowanie ZFŚS, b) dokonywanie odpisu podstawowego, c) wypłata świadczeń urlopowych, o których mowa w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Możliwość zawieszenia była przewidziana na czas stanu epidemii i stanu zagrożenia epidemicznego. |
15. |
Pracodawcy, którzy w czasie epidemii nie stosowali postanowień układów zbiorowych pracy lub regulaminów wynagradzania ustalających wyższą wysokość odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych i stosowali wysokość odpisu określoną w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, powinni wrócić do stosowania wyższych odpisów wynikających z aktów wewnątrzzakładowych (jeżeli takowe zostały w nich ustalone) – bez okresu przejściowego. |
16. |
Zniknie limit wysokości odprawy, odszkodowania lub innych świadczeń wypłacanych w związku z rozwiązaniem umowy o pracę, który w czasie stanu zagrożenia epidemicznego nie mógł przekroczyć 10-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę. Od 1 lipca 2023 r. świadczenie nie będzie mogło przekroczyć 15-krotności najniższej pensji (czyli 52 350 zł w I półroczu 2023 r.). |
17. |
Wracamy do tzw. „fikcji doręczeń”, tj. pisma nieodebrane, a podlegające doręczeniu za potwierdzeniem odbioru możemy uznać za doręczone po upływie 14. dni od pierwszej próby doręczenia (istotne znaczenie dla oświadczeń w przedmiocie rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem) – bez okresu przejściowego. |
18. |
Cudzoziemcy, którzy przyjechali do Polski przed wybuchem pandemii oraz cudzoziemcy, których dokumenty pobytowe skończyły się przed 24 lutego 2022 r. (przed wybuchem wojny w Ukrainie), będą mieli 30 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego na złożenie wniosku o zezwolenie na pobyt, a pracodawcy na dopilnowanie formalności. |
19. |
Z upływem 30. dnia następującego po dniu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego straci ważność zezwolenie na pracę (z art. 88 ust. 1 pkt 1-5 lub ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy), którego ostatni dzień ważności przypadał w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, ale ważność ta została przedłużona z mocy prawa na podstawie ustawy covidowej. |
PODATKI |
|
20. |
Dojdzie do odwieszenia terminów raportowania krajowych schematów podatkowych. Po upływie 30 dni od momentu zniesienia stanu zagrożenia epidemicznego podatnicy będą mieli maksymalnie miesiąc na dopełnienie wszystkich obowiązków związanych z raportowaniem schematów krajowych, które powstały w ciągu ostatnich 3 lat. |
21. |
Płatnicy podatku u źródła będą również zobowiązani do korzystania z aktualnych certyfikatów rezydencji – bez okresu przejściowego. Dojdzie do zniesienia uproszczeń w zakresie cen transferowych (bez okresów przejściowych):
|
22. |
Wróci 7-dnowy termin na zgłaszanie transakcji dokonanych na rachunek bankowy spoza tzw. białej listy (bez okresu przejściowego). |
23. |
Dojdzie do skrócenia terminu na wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z 6 do 3 miesięcy (bez okresu przejściowego). |
24. |
Przywrócona zostanie opłata prolongacyjna z tytułu rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności podatków i zaległości podatkowych (bez okresu przejściowego). |
25. |
Do 31 grudnia 2023 r. utrzymane zostaną podwyższone limity:
|
*** Uwaga w zakresie obowiązków związanych z BHP i lekarzem medycyny pracy, zalecamy, aby: Pracodawcy przejrzeli szkolenia okresowe BHP pracowników pod kątem terminu ich przeprowadzenia. Jeśli termin szkolenia okresowego miałby wypaść w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub 30 dni od jego zakończenia, firma ma 60 dni na wykonanie szkoleń BHP dla pracowników, których ten obowiązek dotyczy. W przypadku badań medycyny pracy, pracownicy posiadający orzeczenia lekarskie, których ważność upłynęła po 7 marca 2020 r. będą zobowiązani wykonać nowe badania w ciągu 180 dni, a pracodawca ma obowiązek skierowania ich na te badania. Jeżeli w aktach osobowych jest zaświadczenie wydane przez lekarza nie posiadającego standardowych uprawnień do wykonywania badań wstępnych lub kontrolnych, orzeczenia to będzie ważne 30 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego. *** |