Ukazał się projekt nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, zwany także jako tzw. Tarcza Antykryzysowa. Przygotowaliśmy dla Państwa skrócone zestawienie zmian, które mogą okazać się niezwykle ważne dla ratowania swojego przedsiębiorstwa oraz miejsc pracy. W razie pytań lub wątpliwości prosimy o konsultację. Korzystając z okazji życzymy Państwu dużo zdrowia oraz spokoju ducha w tych trudnych czasach. Wierzycy, że poprzez wspólne działania damy radę i wszystko powróci do normalności.
Oto lista najważniejszych założeń tzw. Tarczy Antykryzysowej:
Obniżone przez pracodawcę wynagrodzenie przestojowe (nie więcej niż o 50%, ale nie niższe niż w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę), będzie mogło zostać dofinansowane z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych do wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Przy wystąpieniu spadku obrotów gospodarczych (ustawodawca przedstawia szczególne warunki, które zakwalifikują sytuację przedsiębiorcy jako spadek obrotów gospodarczych w rozumieniu projektu ustawy), przedsiębiorcy będą mogli ograniczyć wymiar czasu pracy o 20 %, nie więcej niż do 0,5 etatu, z zastrzeżeniem, że wynagrodzenie nie będzie mogło być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę. Takie wynagrodzenie będzie mogło być dofinansowane przez państwo do wysokości jego połowy, jednak nie więcej niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, obowiązującego na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie.
Końcowy termin wniesienia opłaty projekt ustala na dzień 30 czerwca 2020 roku.
Dla przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, organy samorządu terytorialnego będą mogły wprowadzić zarówno zwolnienia od podatku od nieruchomości gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, jak i przedłużenie terminów płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w kwietniu, maju i czerwcu 2020 r., nie dłużej niż do 30 września 2020 r.
Zgodnie z projektem, zwolnione od podatku od czynności cywilnoprawnych będą umowy pożyczki zawierane do dnia 31 sierpnia 2020 r., jeżeli biorącym pożyczkę będzie przedsiębiorca, którego płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.
Starosta będzie mógł zawrzeć z mikro-, małym lub średnim przedsiębiorcą umowę na dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników, oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne, w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 (ustawodawca przedstawia szczególne warunki, które zakwalifikują sytuację przedsiębiorcy jako spadek obrotów gospodarczych w rozumieniu projektu ustawy).
Wysokość dofinansowania będzie uzależniona od wielkości spadku obrotów przedsiębiorcy.
Dofinansowanie będzie mogło zostać przyznane na:
Starosta będzie mógł zawrzeć z przedsiębiorcą będącym osobą fizyczną, niezatrudniającym pracowników, umowę na dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 (ustawodawca przedstawia szczególne warunki, które zakwalifikują sytuację przedsiębiorcy jako spadek obrotów gospodarczych w rozumieniu projektu ustawy).
Wysokość dofinansowania będzie uzależniona od wielkości spadku obrotów przedsiębiorcy.
Projekt zapowiada również możliwość udzielenia ze środków Funduszu Pracy jednorazowej pożyczki na pokrycie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy w wysokości 5 tys. zł na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy z 6 miesięcznym okresem karencji, z możliwością umorzenia w przypadku niezmniejszenia stanu zatrudnienia.
9. Dopuszczenie zmian w umowach kredytowych mikro-, małych i średnich przedsiębiorców w zakresie warunków i terminów płatności bez jednoczesnego pogorszenia ich sytuacji finansowej.
Projekt zakłada, że u pracodawcy, u którego wystąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 i który nie zalega w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca III kwartału 2019 r., możliwe będzie ograniczenie nieprzerwanego odpoczynku dobowego i tygodniowego, wprowadzenie systemu równoważnego czasu pracy bez konieczności spełnienia przesłanek z Kodeksu pracy.
W przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, od dnia ogłoszenia danego stanu, zawiesza się obowiązek wykonywania okresowych badań lekarskich. Tym samy pracodawca może dopuścić do pracy pracownika bez takiego aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwskazań do pracy na określonym stanowisku.
Jednocześnie ustawodawca chce wprowadzić możliwość przeprowadzenia badania i wydania orzeczenia lekarskiego wstępnego i kontrolnego w przypadku braku dostępności do lekarza uprawnionego do przeprowadzenia tych badań (lekarza medycyny pracy) przez innego lekarza.
Zgodnie z projektem, planowane jest odroczenie terminu płatności zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń pobranych w marcu oraz kwietniu wynagrodzeń do dnia 1 czerwca 2020 roku.
Podatnicy, którzy poniosą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19, zyskają możliwość jednorazowego odliczenia straty (nie więcej niż 5 mln zł) poniesionej w 2020 r. od dochodu z działalności uzyskanego w 2019 r., jeżeli w 2020 r. osiągną przychody niższe o co najmniej 50 proc. w porównaniu do 2019 r.
Zgodnie z projektem, możliwe będzie dokonanie odliczenia od dochodu (przychodu) darowizn przekazanych na przeciwdziałanie COVID-19 – odliczeniu będą podlegały darowizny przekazane podmiotom wykonującym działalność leczniczą, a także przekazane Agencji Rezerw Materiałowych oraz Centralnej Bazie Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych.
Nastąpi przedłużenie do dnia 20 lipca 2020 roku zapłaty podatku od przychodów z budynków za miesiące marzec-maj 2020 roku.
Zgodnie z projektem, odstępuje się od stosowania przepisów dotyczących tzw. złych długów wobec podatnika będącego dłużnikiem, o ile jego przychody są mniejsze o co najmniej 50 proc.
Nastąpi odroczenie podatku od sprzedaży detalicznej do 1 stycznia 2021 roku.
Nastąpi przesunięcie z 1 kwietnia na 1 lipca 2020 r. obowiązku składania nowego pliku JPK_VAT.
Zgodnie z projektem nastąpi przesunięcie – o 3 miesiące, tj. z 13 kwietnia na 13 lipca 2020 roku – terminu obowiązku zgłoszenia informacji do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (ustawa o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy).
Nastąpi przedłużenie terminu na złożenie informacji o cenach transferowych do 30 września 2020 roku.
Zgodnie z projektem w przypadku wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej – złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie ustawy, a także złożonych po tym dniu – trzymiesięczny termin na wydanie interpretacji, o którym mowa w Ordynacji podatkowej przedłuża się o 3 miesiące.
Obecnie towary i usługi na potrzeby VAT są identyfikowane za pomocą PKWiU. Od 1 kwietnia 2020 roku towary miały być identyfikowane na podstawie Nomenklatury Scalonej (CN). Zgodnie z projektem termin ten zostanie jednak wydłużony do dnia 1 lipca 2020 roku.
Ministerstwo Finansów zdecydowało się przesunąć termin wprowadzenia nowej matrycy stawek podatku VAT do dnia 1 lipca 2020 roku.
Przypominamy też, że cały czas istnieje możliwość korzystania z istniejących dotychczas instrumentów, które mogą poprawić sytuację gospodarczą przedsiębiorców takich jak: